Sök:

Sökresultat:

364 Uppsatser om Standardiserade mćtt - Sida 1 av 25

Är svenska aktiepriser trögrörliga? : En studie av tidsförskjutningar i prissĂ€ttningen av vĂ€rdepapper i samband

BakgrundRichard J. Rendleman, Charles P. Jones & Henry A. Latané pÄvisade i en studie Är 1982 med hjÀlp av en regressionsmodell att tidsförskjutningar i prissÀttningen av aktier existerat pÄ den amerikanska marknaden vid kvartalsresultat som avvek frÄn en trend. Det inspirerade oss att med samma metod undersöka om liknande tidsförskjutningar Àven existerat pÄ den svenska marknaden.SyfteSyftet med denna uppsats Àr att empiriskt studera om det existerat tidsförskjutna aktieprisjusteringar kvartalsvis, baserade pÄ standardiserade oförvÀntade kvartalsresultat respektive standardiserade oförvÀntade kassaflöden, pÄ den svenska aktiemarknaden under Ären 2004-2006.

SmÄ och medelstora företags val av standardiserat affÀrssystem - förslag till modell samt diskussionsunderlag

Standardiserade affÀrssystem kan beskrivas som informationssystem som integrerar företagsinformation. AffÀrssystem erbjuder till exempel en möjlighet till effektivisering avverksamhet och affÀrsprocesser. Dessa system kan ocksÄ erbjuda prognosverktyg för analysav företagets affÀrsverksamhet. Standardiserade affÀrssystem har hittills framför allt riktatsmot större företag. Emellertid har flera aktörer nu aviserat en satsning för smÄ och medelstoraföretag.Vid anskaffning av standardiserade affÀrssystem Àr det viktigt att systemet verkligen fungerarvÀl utifrÄn med företagets behov och förutsÀttningar, till exempel nÀr det gÀlleraffÀrsprocesser, organisation, med mera.

Motivation & MÄlkongruens : i ett produktionsföretag

UtgÄngspunkten för denna uppsats har varit sambandet mellan autonomi, sjÀlvstÀndig motivation och mÄlkongruens. Sambandet har hÀmtats frÄn Self-Determination Theory, dÀr autonomi anses vara en förutsÀttning för att uppleva sjÀlvstÀndig motivation som i sin tur anses viktigt för att skapa mÄlkongruens i en organisation. DÄ autonomi inte Àr en sjÀlvklarhet inom alla yrken har syftet med studien varit att undersöka sambandet mellan motivation och mÄlkongruens bland anstÀllda med standardiserade arbetsuppgifter pÄ ett produktionsföretag. Fallföretaget för studien har varit Sandvik AB som verkar inom tillverkningsindustrin. Det empiriska materialet har inhÀmtats pÄ en och samma avdelning genom intervjuer med en produktionschef samt nio anstÀllda.

Rekryterarens BÀste (o)VÀn : En studie om standardiserade bedömningstjÀnster i arbetslivet och dess effekter för rekrytering och urval

Det finns ett flertal studier som beskriver och diskuterar olika aspekter av standardiserade arbetsmetoder och personbedömning i arbetslivet. Till vÄr kÀnnedom finns dock ingen studie som belyser möjliga effekter av den nyligen lanserade bedömningsstandarden ISO 10667 i förhÄllande till rekrytering och urval, vilket var ambitionen med denna studie. En ökad förstÄelse för hur standardiserade bedömningstjÀnster i arbetslivet kan pÄverka och motivera organisationer Àr viktigt ur sÄ vÀl ett teoretiskt som ett praktiskt perspektiv. PÄ en teoretisk nivÄ kan forskningsresultat bidra till den allmÀnna förstÄelsen om fenomenet standardisering, och pÄ en praktisk nivÄ hjÀlpa företagare att bedöma och utvÀrdera standardens betydelse för den enskilda verksamheten.Syftet med denna studie var att undersöka och förklara hur standardiserade bedömningstjÀnster i arbetslivet kan pÄverka risken för felrekrytering, diskriminering och subjektiva bedömningar vid rekrytering och urval. För att uppfylla syftet genomfördes kvalitativa intervjuer med representanter frÄn tvÄ företag som medverkar i nÀtverket för ISO 10667samt representanter frÄn tvÄ rekryteringsbolag som i dagslÀget stÄr utanför nÀtverket.Resultatet av denna studie visar att ISO 10667 i viss mÄn kan minska risken för felrekrytering, diskriminering och subjektiva bedömningar vid rekrytering och urval.

Delad tjÀnst för standardiserade API:er

I en IT-vÀrld med vÀxande antal standardiserade API:er sÄuppstÄr möjligheten med delade tjÀnster. IstÀllet för att fleraenskilda bolag utvecklar egna liknande tjÀnster sÄ kan deistÀllet gÄ samman och tillsammans utveckla en gemensamdelad tjÀnst. En sÄdan tjÀnst skulle dÄ kommunicera motrespektive bolags implementation av ett standardiserat API.Tanken Àr att flera bolag ska kunna anvÀnda sammaapplikation men bara se sin egen data.Den hÀr studien undersöker hur en sÄdan applikation ska seut. Vilka funktioner Àr nödvÀndiga för att kunna hantera dedata fÄs av de olika API:erna. Arbetet delas in i faser dÀrman först undersöker vilka funktioner som Àr nödvÀndiga.Sedan implementeras ett par demoapplikationer för attkontrollera att funktionerna fungerar som de ska.

Detektionsmetoder för anthelmintikaresistens med fokus pÄ anvÀndbarheten hos askarider

SAMMANFATTNING LÀkemedelsresistens Àr ett vÀxande globalt problem. Inte minst bland parasiter hos vÄra djur har rapporter om utebliven effekt av lÀkemedel ökat. PÄlitliga detektionsmetoder av anthelmintikaresistens hos nematoder Àr viktig sÄ att ÄtgÀrder sÀtts in i ett tidigt skede för att djurvÀlfÀrd och produktion ej försÀmras. Detta krÀver standardiserade och beprövade detektionsmetoder. De metoder som anvÀnds idag för flertalet nematoder Àr ursprungligen framtagna och anpassade för strongylider hos fÄr.

E-handel : En studie kring utvecklingen av e-handeln i Sverige med inriktning pÄ möbelbranschen.

VÄr slutsats Àr att det krÀvs att produkten Àr standardiserad och att kunderna kÀnner till produkten för att företaget ska ha större chans att kunna sÀlja sina produkter via Internet. Detta dÄ kunderna inte Àr lika beroende av den fysiska kontakten. Detta anser vi Àr anledningen till att endast ett fÄtal möbelföretag anvÀnder sig av e-handel. Detta dÄ alla möbelföretags produkter inte Àr standardiserade och kunderna inte kÀnner till dem. Vilket innebÀr att alla möbelföretags produkter inte lÀmpar sig för e-handel.

E-handel - En studie kring utvecklingen av e-handeln i Sverige med inriktning pÄ möbelbranschen.

VÄr slutsats Àr att det krÀvs att produkten Àr standardiserad och att kunderna kÀnner till produkten för att företaget ska ha större chans att kunna sÀlja sina produkter via Internet. Detta dÄ kunderna inte Àr lika beroende av den fysiska kontakten. Detta anser vi Àr anledningen till att endast ett fÄtal möbelföretag anvÀnder sig av e-handel. Detta dÄ alla möbelföretags produkter inte Àr standardiserade och kunderna inte kÀnner till dem. Vilket innebÀr att alla möbelföretags produkter inte lÀmpar sig för e-handel.

Införande av standardsystem : Oplanerade och planerade anpassningar i smÄ och medelstora verksamheter

I företagsvÀrlden blir standardsystem ett allt mer förkommande val vid anskaffning av nya affÀrssystem.Utredningen behandlar applikationskategorin löneberÀkningar som Àr nationellt beroende. Det Àr en kategori som styrs av avgifter och lagar som Àr nationella och krÀver regelbundna uppdateringar. Det begrÀnsar leverantörer av systemet till den svenska marknaden men stoppar ocksÄ leverantörer att slÄ sig in pÄ den internationella marknaden.Syftet med utredningen var att undersöka om det uppstod oplanerade anpassningar, förÀndringar i verksamheten eller standardsystemet, för de verksamheter som anskaffade standardiserade lönesystem, varför de uppstod och hur de kan ÄtgÀrdas.Intervjuer genomfördes med bÄde kunder och leverantörer av standardiserade lönesystem. Med intervjuresultaten kunde vi jÀmföra kunders och leverantörers Äsikter om anpassningar samt se skillnader mellan kunderna. Resultaten av vÄr kvalitativa utredning visar pÄ att kunder av systemet inte behöver göra anpassningar eftersom branschen Àr vÀldigt styrd.

Internredovisning och beslut : En fallstudie av Boverket i Karlskrona

Slutsatsen pÄ vÄr problemformulering Àr att Boverket anvÀnder sig av olika standardiserade rapporter (mallar) som sÀkerstÀller information. Rapporterna Àr uppföljning av: FinansiÀr, kostnadsbÀrare och kostnadsstÀlle. Genom att rapporterna Àr standardiserade innebÀr det att som avsÀndare/mottagare anvÀnder/ talar samma sprÄk. Det innebÀr att nÀr informationen frÄn rapporterna ska kommuniceras vidare (uppÄt och nerÄt) inom organisationen, sker det pÄ ett mer effektivt sÀtt. Det i sin tur underlÀttar för snabbare och mer vÀlgrundade beslut.

Högpresterande och matematikbegÄvade elever. Hur stimuleras de i matematikundervisningen?

Denna uppsats har som syfte att skapa förstÄelse för hur högpresterande och sÀrskilt matematikbegÄvade elever blir stimulerade i matematikundervisningen. Genomförandet av undersökningen startade med en kvantitativ enkÀtstudie med standardiserade pÄstÄenden för att finna ett lÀmpligt urval av elever. DÀrefter utfördes standardiserade kvalitativa intervjuer med utvalda elever, som ansÄgs uppfylla de kriterier som beskriver högpresterande och sÀrskilt matematikbegÄvade. Analysen av resultatet hade en fenomenologisk ansats och har tolkats utifrÄn hermeneutiken. Resultatet visar att eleverna stimuleras av en matematikundervisning som i hög grad innehÄller experimenterande och undersökande moment, dÀr de kan fÄ utlopp för sina kreativa matematiska tankar.

Internredovisning och beslut - En fallstudie av Boverket i Karlskrona

Slutsatsen pÄ vÄr problemformulering Àr att Boverket anvÀnder sig av olika standardiserade rapporter (mallar) som sÀkerstÀller information. Rapporterna Àr uppföljning av: FinansiÀr, kostnadsbÀrare och kostnadsstÀlle. Genom att rapporterna Àr standardiserade innebÀr det att som avsÀndare/mottagare anvÀnder/ talar samma sprÄk. Det innebÀr att nÀr informationen frÄn rapporterna ska kommuniceras vidare (uppÄt och nerÄt) inom organisationen, sker det pÄ ett mer effektivt sÀtt. Det i sin tur underlÀttar för snabbare och mer vÀlgrundade beslut.

Den sociala ansatsen vid urval och rekrytering: en studie vid 13 privata företag i LuleÄ och PiteÄ

Mycken tid och energi bör lÀggas pÄ personalrekrytering dÄ de anstÀllda Àr företagets viktigaste tillgÄng. En lyckad rekrytering leder till en ny medarbetare som tillför bÄde den kompetens företaget söker samt nya idéer och erfarenheter medan en misslyckad blir en stor utgift för företaget. Föreliggande arbete handlar om personalrekrytering och den teoretiska bakgrunden utgörs av den sociala ansatsen dÀr Àven realistic job preview och det psykologiska kontraktet ingÄr (Bolander, 2002). Syftet Àr att studera den sociala ansatsen vid urval och rekrytering i privata företag. För att besvara syftet har frÄgestÀllningar som rör den sociala ansatsen, realistic job preview och det psykologiska kontraktet utformats och semistrukturerade intervjuer har genomförts med rekryteringsansvariga pÄ 13 privata företag i LuleÄ och PiteÄ.

Den sociala ansatsen vid urval och rekrytering: en studie vid 13 privata företag i LuleÄ och PiteÄ

Mycken tid och energi bör lÀggas pÄ personalrekrytering dÄ de anstÀllda Àr företagets viktigaste tillgÄng. En lyckad rekrytering leder till en ny medarbetare som tillför bÄde den kompetens företaget söker samt nya idéer och erfarenheter medan en misslyckad blir en stor utgift för företaget. Föreliggande arbete handlar om personalrekrytering och den teoretiska bakgrunden utgörs av den sociala ansatsen dÀr Àven realistic job preview och det psykologiska kontraktet ingÄr (Bolander, 2002). Syftet Àr att studera den sociala ansatsen vid urval och rekrytering i privata företag. För att besvara syftet har frÄgestÀllningar som rör den sociala ansatsen, realistic job preview och det psykologiska kontraktet utformats och semistrukturerade intervjuer har genomförts med rekryteringsansvariga pÄ 13 privata företag i LuleÄ och PiteÄ.

Analys av sambanden mellan informationsflöden och en effektiv produktion : En fallstudie utförd pÄ Koenigsegg Automotive AB

En viktig del i ett företags strÀvan i att bli mer lönsamt, samt att hÄlla ned kostnader till ett minimum, Àr en effektiv produktion. Detta arbete handlar mycket om att identifiera och eliminera slöseri i olika former. VÀntan i produktionen Àr en form av slöseri och kan till exempel uppkomma nÀr personalen inte kan arbeta pÄ grund av materialbrist eller att de letar verktyg eller delar. En annan form av slöseri Àr att producera eller korrigera defekta enheter.För att minimera dessa former av slöseri krÀvs förutsÀttningar för en god informationsstruktur med en vÀl fungerande kommunikation och dokumentation. Dessa förutsÀttningar kan erhÄllas genom standardiserade arbetssÀtt.

1 NĂ€sta sida ->